Meteen naar de inhoud

Verstopte darmen op vakantie?

Havermout

Als ik terugdenk aan mijn vakanties naar het zonnige zuiden, zie ik mezelf op een kneuterige camping waar ik iedere ochtend op mijn slippers en weer in diezelfde korte broek en shirt, me richting het campingwinkeltje begeef. 

Daar kocht ik dan een wit stokbrood, jam, kaas en Nutella . En ach.. het is vakantie dus neem ik ook croissantjes en soms een chocoladebroodje mee. Vooruit ook een tomaatje om het toch nog een beetje gezond te houden.

Vervolgens was ik aan het klagen dat ik nooit naar het toilet kan op vakantie. Maar ja, daar heeft toch iedereen last van? Pas op mijn eigen toilet gaat ie weer lekker. 

Ik geloof meteen dat onze darmen op zo’n massatoilet denken… “hier durf ik het niet te laten gaan”, maar wellicht heeft het ook iets te maken met wat we eten, drinken en in welke mate we bewegen.  

Laten we beginnen met dat witte stokbrood, crêpes en pizza’s. Super lekker, maar geen bron van vezels vrees ik.

Wat doen vezels dan?

Vezels bevorderen een goede darmwerking. Er zijn verteerbare en niet verteerbare vezels.
Verteerbare vezels houden ontlasting in de darm soepel door het om te zetten in een soort slijmerige substantie. Dit bevordert de stoelgang.
Niet verteerbare vezels prikkelen de darm, zodat deze het ‘kneedwerk’ in gang zet en daarmee de ontlasting naar buiten kunnen werken.
Nogal noodzakelijk dus die vezels.

Waar zit het in?

Vezels vind je vooral in groenten en fruit, volkoren graanproducten, kolen, zaden, havermout, kikkererwten en bonen.
Volkoren bevat de hele korrel dus ook het buitenste laagje (de zemel) wat het grootste deel van de voedingsvezels, vitaminen en mineralen bevat.

Hoe te ontbijten op vakantie?

Zo’n lekker volkorenbrood als in Nederland hebben ze vaak niet. Neem dan bijvoorbeeld havermout. Want haver en havermout zijn een geweldige bron van zowel verteerbare als niet verteerbare vezels en kies dan ook voor de volkoren variant. Ik heb even opgezocht wat het woord voor “volkoren havermout” is in de meest voorkomende vakantielanden.

Engels: Wholemeal oatmeal
Spaans: avena integral (integral = volkoren)
Italiaans: farina d’avena integrale
Frans: farine d’avoine complète
Duits: Vollkorn-Haferflocken

Overnight oat

Probeer eens een overnight oat. Super makkelijk te maken. Je maakt deze de avond vooraf al klaar in een bakje en zet deze een nacht weg in de koeling. Er zijn verschillende varianten. Hieronder een overnight oat met appel.

50 gram havermout
200 ml plantaardige melk
1/2 geraspte appel
1 handje hazelnoten en walnoten
1 handje rozijnen
Kaneel en honing naar smaak

Je kunt de appel ook vervangen voor wortel, banaan, besjes en de kaneel weglaten etc.

Maar vooral ook groenten en fruit

Vooral groenten komen we nogal eens tekort op vakantie, maar ook dit is op te lossen. Wortelen, snoeptomaatjes, komkommer, paprika en alle soorten fruit lenen zich prima om mee te nemen naar het zwembad of de zee. Mijn ervaring is: zet het neer voor het grijpen en het is zo op.

Bewegen op vakantie?

Er zijn mensen die juist meer bewegen op vakantie, want die mooie bergen nodigen uit tot wandelen en die zee tot watersport, maar misschien ben jij iemand waarvoor de handdoek neerleggen bij het zwembad de grootste activiteit van de dag is. In dat geval zou ik je toch willen aanraden om dat zwembad te gebruiken om wat baantjes te trekken, elke dag een rondje te lopen na het eten, zelf naar het winkeltje te gaan in plaats van je kinderen te sturen en eens mee te doen met yoga of andere activiteiten die aangeboden worden.

Genoeg drinken

Omdat vezels veel vochtnodig hebben, is het heel belangrijk veel water te drinken. Zeker als je in warmere oorden vertoeft, want je zweet ook al veel vocht uit. Ga uit van minimaal 2 liter per dag. Tip: drink bij elk drankje dat je neemt (koffie, thee, wijntje) een glas water en zorg dat er een fles/karaf voor het grijpen staat.

Samengevat: vezels (volkoren, veel groenten en fruit), water en beweging en laat gerust die schroom op het campingtoilet varen. Wees blij en trots dat jouw darmen goed werken en kom huppelend het toiletgebouw uit.

Fijne vakantie!

Wil jij weten hoe je onder andere met voeding, beweging en rust, je energiepeil en draagkracht kunt verhogen? Dan kan Daisy je hierbij helpen. Plan gerust een kennismaking in.

Start een chat
Hallo, kan ik je ergens mee helpen?