Meteen naar de inhoud

Conflicten op de werkvloer; zo los jij ze op!

Conflict

Op het werk kun je helaas je collega’s en leidinggevende veelal niet uitkiezen. Conflicten kunnen daardoor vrij gemakkelijk ontstaan. Wat het extra lastig maakt, is dat deze conflicten meestal onder de oppervlakte blijven. Het komt in alle organisaties voor en de gevolgen kunnen desastreus zijn. Hoe herken je een conflict en hoe ga je er als leidinggevende mee om?  

We zien de dingen niet zoals ze zijn, maar zoals wij zijn. (Kurt Koffa)

Wat is een conflict

Een conflict is altijd persoonlijk, aldus Frans Hiel, mediator bij Toekomstimist. Als het zakelijk zou zijn, kon je het immers ook eenvoudig via een zakelijk mailtje oplossen. Een conflict ontstaat, vreemd genoeg, altijd in jezelf. Hoe interpreteer je de woorden die je hoort, of leest in een bericht? Welke lading geef je eraan en waarom raken deze woorden je? Elk conflict tussen twee personen kun je dan ook opdelen in twee interne conflicten. En daar ligt ook de sleutel tot het oplossen van een conflict.

Hoe herken je een conflict

Een conflict herken je, zoals je deze thuis ook herkent. Bij je partner, of bij een dierbare, voel je direct aan dat er iets speelt. Je weet wellicht niet meteen wat er is, maar je voelt het alleen al aan de energie. Er wordt iets niet gezegd. De persoon gedraagt zich teruggetrokken, geïsoleerd. Bij een zakelijk conflict is dit niet veel anders. Wellicht merk je op dat een medewerker zich terugtrekt, stiller is dan normaal, werk van mindere kwaliteit levert, vaker te laat op het werk komt, vroeg naar huis gaat of verzuimt.

Als een medewerker geraakt wordt, betaalt deze in gelijke munt terug. Wordt de medewerker bijvoorbeeld door een collega niet serieus genomen, dan zal deze de ander ook niet meer serieus nemen.

Emoties eisen erkenning. ALTIJD!!

Hoe ga je als leidinggevende met een conflict om

Je kan medewerkers die met elkaar in conflict zijn van elkaar scheiden, of zelfs ontslaan, maar beter ga je met de medewerkers afzonderlijk in gesprek en probeer je gemeenschappelijke delers te vinden. Durf daarbij de emotie op te zoeken. Informeer eens naar het privé leven, spelen er dingen die invloed kunnen hebben op de werkvloer? Medewerkers zullen uit zichzelf niet snel iets over hun privéleven vertellen, maar weet dat privé vrijwel altijd een factor in het conflict is.

Of heeft de medewerker moeite met onderdelen van zijn werk die hij eerder niet durfde uit te spreken? Mensen die in conflict zijn, zijn steevast ergens bang voor. Een perspectief om naar het conflict te kijken is, dat er ergens in diens werk en/of privé geen integriteit naar zichzelf is en eigen kernwaarden met voeten worden getreden. Dit resulteert in overacteren of “mooi weer spelen” tijdens conflictsituaties.

Het voeren van dit gesprek is niet eenvoudig. Het gesprek kan voor de medewerker als niet veilig aanvoelen, “Dadelijk wordt ik nog ontslagen”. Je kan het gesprek als HR-medewerker of leidinggevende zelf voeren, maar je kan ook een vertrouwenspersoon of een deskundige inzetten zoals Frans van Toekomstimist. Probeer het conflict in ieder geval niet op een zakelijk wijze op te lossen. Zoals hierboven beschreven, is er geen sprake van een zakelijk conflict! Als de emoties niet worden erkend zal het conflict blijven sluimeren en kan een klein incident het conflict weer doen oplaaien. Alleen goed luisteren is niet voldoende. De medewerker moet zich gehoord voelen. Check bij je medewerker of hij/zij zich gehoord voelt. Vervolgens kan je vragen, wat te doen wat voor alle partijen werkt.

Meer tips?

Ben je geconfronteerd met een conflict op de werkvloer en wens je concreet handvatten hoe het gesprek hierover aan te gaan? Neem contact met ons op. Tijdens een telefonisch consult reiken wij je graag wat tools aan.

Start een chat
Hallo, kan ik je ergens mee helpen?